מהם הקריטריונים לקבלת החזר מס הכנסה ואיך מגישים אותו

תוכן עניינים

החזר מס הכנסה

נתחיל מהבסיס: גובה התשלום למס הכנסה שונה מאדם לאדם, והשוני מתבסס לא רק על גובה המשכורת אלא על נתונים שונים, מקצועיים ואישיים. כלומר, שני גברים המרוויחים את אותה המשכורת, לא בהכרח ישלמו את אותו הסכום למס הכנסה.

בגלל שאנחנו משלמים מיסים בחישוב שנתי, ולא מעדכנים את מס הכנסה בשינויים יומיומיים (כגון: הריון, סיום תואר, מעבר דירה וכולי) אז שינויים אלו לא באים לידי ביטוי בזמן תשלום המס. בדיוק בשביל זה נועד החזר מס הכנסה – לסמן למס הכנסה שמשהו השתנה בחייכם במהלך שנות המס האחרונות, ואתם זכאים לקבל מס ששילמתם בחזרה.

האם אתם מהאנשים המוותרים?

לפי סקר שנערך ע”י המועצה הישראלית לצרכנות, כ-45% מהשכירים מעולם לא הגישו בקשה להחזרי מס, העומדת בממוצע על כ-8,000 ש”ח. במילים אחרות – כמעט מחצית מהישראלים וויתרו על אלפי שקלים המגיעים להם על פי חוק. רשות המיסים חייבת מיליארדי שקלים לשכירים שלא דרשו את החזר המס שמגיע להם, וכשגם ככה המס בישראל גבוה, אז לשלם עוד יותר ממה שצריך?

למה אנשים מוותרים על הכסף שלהם?

אנשים מוותרים על כספי המיסים שלהם בגלל שהם חושבים שתהליך החזר מס הכנסה הוא תהליך ארוך ובירוקרטי, והם ממילא אנשים שלא מסתדרים עם טפסים. אך האמת היא שהחזר מס הוא תהליך פשוט ממה שנראה, והכסף “שוכב” על הרצפה. במאמר שלפניכם נסביר לכם צעד אחר צעד כיצד מגישים בקשה להחזר מס ולא משאירים את הכסף שלכם במס הכנסה.

קריטריונים לקבלת החזר מס הכנסה

הסיבות בגינן תוכלו לבקש החזר מס הן רבות ומגוונות, ונוגעות בעיקר לשינויים מקצועיים ואישיים בחיים שלכם.

  • נתונים אישיים – נתונים הקשורים לשינויים במצב המשפחתי של העובד, שינוי במקום מגוריו, שינוי בהשכלתו ועוד. בקטגוריה זו ניתן למנות מספר מקרים שמזכים במס מופחת: ילד נוסף למשפחה / סיום לימודי תואר ראשון / שחרור מהצבא / מעבר למקום מגורים בישוב המזכה במס מופחת למשל ישובי עוטף עזה. גם אדם שעלה לישראל בשנים האחרונות עשוי להיות זכאי להחזר מס
  • נתונים רפואיים – נתונים הקשורים לאירועים רפואיים של העובד ובני משפחתו, אשר חלו במהלך שנת המס. למשל, ילדים נטולי יכולת, כלומר ילדים בעלי נכות ברמה שמצריכה טיפול קבוע
  • ביטוחים והשקעות, אופציות ומניות – אנשים רבים עוסקים בהשקעות וברכישה של מניות ואופציות, ומשלמים מס בשלב מוקדם במקרא שקרוי “ניכוי מס במקור”. פעמים רבות, המס שנוכה היה גבוה מדי כיוון שהוא לא חזה הפסדים/ רווחים, ומגיע לכם לקבל החזר

תיאום מס לעובדים שעובדים ביותר ממקום אחד

מס הכנסה הוא אמנם גוף חכם מאוד, אך אם אתם עובדים בשני מקומות עבודה במקביל, אל תצפו ממנו לעשות את התיאום והחישוב לבד. אם אתם עובדים ביותר מעבודה אחת, עשו תיאום מס כדי לשלם פחות. אם עבדתם תקופה ביותר מעבודה אחת ולא עשיתם תיאום, יתכן שאתם זכאים להחזר מס.

איך מגישים בקשה להחזר מס?

אחרי שעברנו, על קצה המזלג, בסיבות להחזר מס, נלמד כיצד מגישים את הבקשה. ראשית, בקשה להחזר מס יש להגיש באמצעות טופס 135, או באמצעות דוח 1301 המיועד למי שחייב בהגשת דוח שנתי. יש לסמן בטופס “אני מגיש דוח זה למרות שאינני חייב – בקשה להחזר מס”. את הדוח ניתן להגיש באופן ידני או באופן מקוון, רצוי מקוון כי כך הוא גם נקלט מהר יותר ואתם חוסכים לעצמכם את הטרטור למשרדי מס הכנסה.

מה מצרפים לדוח / טופס?

ראשית, יש לצרף טופס 106 המרכז את המשכורות מהמעסיק. כמו כן, יש לצרף לטופס נספחים רלוונטיים שמעידים על השינויים בגינם אתם מבקשים החזר מס. למשל, אם אתם מגישים בקשת החזר מס הכנסה בשל שחרור מהצבא, יש לצרף תעודת חייל משוחרר. אם אתם מגישים בקשה כיוון שיש לכם ילד נטול יכולת, יש לצרף אישור גמלת נכות עבור ילד נטול יכולת (כלומר, אישור ביטוח לאומי שילדכם מקבל קצבת נכות). אם אתם מגישים בקשה להחזר מס עקב גירושין, יש להציג הסכם גירושין שקיבל תוקף פס”ד של הרבנות.

הגשת בקשה להחזר מס כשהזוג נשוי

כאשר מדובר בזוג נשוי, יש להגיש דוח שנתי על נתוני שני בני הזוג, מכל מקורות ההכנסה שלהם – משכורת, שכר דירה, מימוש ניירות ערך וכדומה. הסיבה לכך שמגישים נתונים של שני בני הזוג היא סעיף 1 לפקודת מס הכנסה, שקובעת כי “בן זוג” ייחשב במקרה בו שנם שני תנאים מצטברים: אדם נשוי ומנהל משק בית משותף עם מי שנשוי לו.

תוך כמה זמן מתקבל ההחזר?

טווח החזר המס הוא גדול למדי, משבוע ועד לחצי שנה, תלוי בעומס אצל פקיד השומה אליו אתם משויכים, וזה כל עוד הגשתם את הטפסים באופן מסודר ולא חסרים פרטים. בטרם ההגשה, מומלץ לעשות סימולציה להחזר מס בסימולטור באתר של מס הכנסה, כדי לוודא שאכן מגיע לכם החזר, ושלא יצא מצב לא נעים בו אתם אלה שנדרשים לשלם למס הכנסה.

ללמוד עוד

Leave a Replay

הירשמו לניוזלטר שלנו: